Rapport från testperson 1: Tanken att minska bilanvändandet har funnits länge men jag har haft svårt att komma till skott. När bilen skulle in på reparation var det dags. Istället för att kvittera ut en hyrbil väljer jag cykeln. Trots att jag bor lite utanför stan och trots att jag har barn i förskola som ligger åt fel håll. Det får bära eller brista tänker jag. Hur det går rapporterar jag här löpande.
Dag 0 – måndag (röd dag). Förberedelserna.
Jag förbereder mig noga så här kvällen innan. Packar lillemans grejer (hjälm bl a) som han behöver för att kunna bli hämtad på eftermiddagen med cykeln. Byter väska till en ergonomisk att cykla med. Packar ner kläderna jag ska ha på jobbet, lägger fram träningskläderna att ta på mig direkt på morgonen. Frukost får det bli framför skärmen för att tjäna in den extra tiden transporten tar. Man vill inte ge avkall på för mycket.
Dag 1 – tisdag. Here we go.
Vägen är mer blåsig och jag är trögare än förutspått. Kan konstatera att min cykelform är en färskvara ej särskilt väl underhållen. Resa nr 1 blir på 7,2 km och tar ca en halvtimme (i motvind inkl stopp på verkstad) För en resa som sannolikt hade tagit ca 15 min med bil. Men jag vann motion, frisk luft och förmodligen massa annat.
Jag blev för varm för att inte byta om på jobbet konstaterar jag efterklokt. Jag hade planer på att välja mellan att fincykla och att försöka undvika och bli svettig alternativt att se det som ett träningspass och trampa på med lite tempo och duscha på jobbet. Det får nog bli alt 2 för annars kommer jag aldrig att komma fram. Men jag inser också att jag måste bygga upp cykelformen igen. Hoppas den delen går fort iaf.
Inför resan hem ska jag planera för en ca 20 min cykeltur innan förskolehämtning, därefter ca 20 min till beroende på vind.
Dag 1 – Hemresan.
Inser inför hemresan att det är mycket utrustning som behöver organiseras. Inte alla som har den möjligheten på sin arbetsplats kanske men sådan struktur löser sig säkert längs vägen. Det har redan uppstått ett behov att komplettera min lite skraltiga cykelgarderob då kylig morgonfrost bet bra i låren under morgonens färd.
Inför hemfärd tog jag till klassiska knep för att öka självförtroendet en aning. Dvs laddad spellista (inte för lång är viktigt, man måste hinna lagom hem) solbrillor redo och återigen ombytt till träningskläder gick jag stärkt och med hyfsat spänstiga steg mot cykeln. Och passerade tyvärr förbi en spegel, haha. Jaja, vi får jobba på den yttre delen lite framöver kanske. Det kan bli för många lager och detaljer ibland.
Anyway, färden på 6,7 km tog 22 min. Helt ok för en semi-novis ändå. (Sambon hämtade sonen idag så målet sattes direkt mot hemmet. Kanske lika bra dag 1) Insåg också, konstigt nog, att jag tänkte i segeltermer hela resan. Att jag tittade på flaggor för att konstatera vindriktningen, att jag på rakan upplevde bidevind och att ett litet segel inte hade suttit fel 🙂
Dag 2 – onsdag. Early bird.
Konstaterar att resorna till jobbet känns jobbigare än de som går hemåt, men så kanske det alltid är. Idag var det tidig avgång som gällde, 5.45 satte jag mig i sadeln och styrde mot gymet (ligger precis intill jobbet) där mitt ack så uppskattade onsdagsmorgonpass väntade. Optimalt upplägg om du frågar mig, cykelturen blev uppvärmning innan det var dags för den riktiga genomköraren för dagen i form av Crossfit.
Får se hur cykelturen hem blir, det verkar blåsa upp lite och idag är det dags för första turen via förskola och hämtning.
Dag 2 – onsdag hemresa. Blåsigt värre
Vägen hem var angenäm trots starka vindar och en betydligt längre omväg än förmodat. Den extra rutten via förskolan gjorde att resan blev 11,77 km istf 6,7 km. Stora delar av det i motvind. En timme tog resan hem totalt. Lite i det längsta laget kanske, men väljer man att se det som ett träningspass så är det inget konstigt.
Dag 3 – torsdag. Segt.
Lite sliten börjar kroppen bli efter den nya ansträngningspåslaget, trots att jag ändå är en aktiv person rent generellt med ca 9000 steg om dagen och träning 3 dagar i veckan.
Den här morgonen trampade jag på och la lite mer kraft på mitt yttre väl på plats på jobbet. Jag flyttade alltså piffandet hemifrån på morgonen till efter cykelturen. Får flytta hit lite piff-stash. Kan inte hålla på och bära med mig mellan hemmet och jobbet hela tiden, det får finnas ett litet extralager här helt enkelt. Men efter att ha infört den rutinen kände jag mig mer som att jag morgontränat och var redo för dagen på ett annat vis. Bra energi in m a o.
Dag 3 – torsdag. Odramatisk hemfärd.
Hemresan gick fint. Det blåste på rejält idag också men lilleman var tålig och trallade i barnsadeln. Det kändes i benen, totala sträckan för dagen blev 1,8 mil. Helt ok dagsverke ändå. Man känner sig otroligt redig efter en sådan här dag 🙂
Dag 4 – äntligen fredag!
Idag var det ett nytt moment som skulle in, det behövde tänkas till kring logistiken inför ankomsten av mina varannan-vecko-barn som äntligen skulle tillbaka till mig efter att ha varit hos sin pappa. Så istället för att ”bara” ha barnsadeln på cykeln behövde jag också få med mig cykelvagn till jobbet. Här har jag turen att det finns en inhägnad innergård på vilken jag kan ställa cykeln. Så inga konstigheter, jag kopplade på en tom vagn (eftersom sambon lämnar lilleman på förskolan) och körde mot jobbet.
Dag 4 – hemresan. Puh!
Det ÄR skillnad att köra två barn i stället för ett. Speciellt när den nytillkomna är en kramgo femåring 🙂 Men, mer träning åt mamsen. Och lite extra omväg för att den lilla skogsgenvägen inte lämpade sig åt vagnen.
Summering: Det här har varit en annorlunda vecka. Man ställer om på något konstigt vis, har man inget val så accepterar man liksom bara läget. Den här veckan var lite kortare pga annandag påsk MEN vi tog oss en cykeltur samma söndag som var motsvarande sträcka så det jämnade nog ut sig mot en vanlig vecka ändå. 5 mil blev det totalt. Grym extraträning som jag ser det! Och inte så mycket förlust av tid heller.
Mitt framtida upplägg börjar utkristallisera sig. Det tar mycket tid att cykla varje dag, och det blir väldigt många duschar – speciellt de dagar jag tränar på lunchen. Men vinsten är också stor. Jag upplever att jag redan känner mig piggare och mer energisk över hela dagen. Jag kommer nog att göra så att jag cyklar de dagar jag inte har träning inbokad. Och att ha som mål att ta bussen minst en dag i veckan och bilen max en dag i veckan till ärenden och annat som kräver logistik på ett annat sätt. Skulle detta funka och hålla i sig över tid kan jag börja se över vad som kan ersätta det egna bilägandet, dvs att hyra en bil från bilpool en dag i veckan. Kostnaderna känns betydligt mindre om det skulle kunna gå. Men, jag måste ändå prova på detta ett tag för att se om strategin håller. Undantaget är barnens kvällsaktiviteter, än så länge får bilen lösa de situationerna.
Här är min summering av min bilfria vecka:
Fördelar:
– Den extra motionen, jag går från aktiv till mycket aktiv. Man känner sig oslagbar redan efter en vecka!
– Jag tjänar in tid jag hade behövt lägga på annan träning.
– Besparing bensinpengar
– Besparing miljö
– Lärdom till mina barn, att cykla är lätt.
– Om jag till slut kan lägga bort bilen blir besparingen enorm! Och till viss del ersätta med bilpool istället.
Nackdelar:
– Hjälmfrillan
– Mindre möjlighet att vara spontan
– Svårare att göra ärenden som innebär frakt av något
– Extra tidsåtgång. Jag ”förlorar” ca 50 min per dag mot att ta bilen.
– Problemet är logistiken för kvällsaktiviteterna för barnen.
p.s Min bil blev inte lagad på nästkommande vecka heller. Så kan det bli när det handlar om plåtskador…. Så än så länge cyklar jag fortfarande. Och det blir mindre och mindre uppfartsväg att ladda mentalt inför varje avfärd. Vem vet, förhoppningsvis har detta blivit en vana, rutin istället för något utöver det vanliga.