Det är aldrig för sent!

Bosse började röra på sig regelbundet vid 63 års ålder. Inspireras av hans resa.

Bosse var i en fas i livet där han kände att han sakta men säkert stadigt gick upp i vikt. Ibland var han mer redig och rörde lite på sig, ganska klassiskt efter jul med nystart i januari som för så många andra. Men när mars var framme så hade han lagt ner igen.
– Förfallet gick fortare och fortare, jag var tidvis mer trött än vanligt kändes det som, berättar Bosse.
– Jag tappade muskelmassa och styrka snabbt där runt 60-strecket också. Mycket fortare än jag gjort med samma fysiska insats tidigare.

Bosse – överväldigad och imponerad av effekterna

Det som Bosse gick igenom är nog inte unikt, mångas historier låter ungefär likadant. Krämpor, väder eller livet i största allmänhet kommer emellan och gör att man ibland glömmer (eller inte hinner) ta hand som sig själv. Bosse och hans hälsoinspiratör till dotter vill gärna hjälpa till att ändra på det och uppmuntrar 60-plusare och 70-plusare att försöka sig på samma resa som han själv har gjort.

– Jag lovar att det är värt jobbet. Man växlar fort över från ”jag måste” till ”jag vill” röra på mig.

Vill få igång andra. Att de ska få uppleva samma eufori.

– Vi har pratat om detta under en längre tid, att försöka få igång 60+:arna och 70+arna. Och vi, jag och Maria, var så smått igång med första gruppen. Vi ville visa hur lätt det faktiskt var, förklarar Bosse. Men sen kom Corona och alla låste in sig.
– Vi upplever att många mått ganska dåligt under den här långa isoleringen. Genom att komma ut och röra på sig så kan man lyftas flera nivåer utan att för den saken skull behöva riskera något, säger Maria.

– När jag upptäckte Vårviks nya fantastiska aktivitetsyta så såg jag möjligheten att fånga upp våra idéer om att aktivera mina jämnåriga, säger Bosse.

– Här ute, där det är så luftigt och gott om plats, kan vi vistas utan att känna oss rädda. Och vill man bara komma ut, utan att träna så finns det fåtöljer och bänkar och det går utmärkt att bara kolla på när andra kommer igång. Som en försiktig början. Det är också ett lyft bara det, frisk luft i denna otroligt vackra miljö.

– Det finns så många rörelser och enkla övningar man kan göra här ute med den utrustningen som är installerad.

Maria intar en softare position idag och njuter av kaffet medan pappa tränar.

Häpnadsväckande statistik

Bosse har fascinerats och grävt ner sig i statistik och forskning som rör ämnet träning för äldre. När han berättar några exempel så slås man av att flera av insikterna är ganska så häpnadsväckande, speciellt de som rör äldre människor.
– Det krävs ganska så liten ansträngning för att få stor effekt när man är över 60 år, förklarar Bosse.

– Man tappar dramatiskt i muskelstyrka efter 60, om man INTE rör på sig

Men, om man rör på sig så kan en vältränad 80-åring vara lika stark som en otränad 30-åring

Så när kom då vändningen för Bosse?

Jo det var när han, 63 år gammal, blev anmäld till Göteborgsvarvet – en födelsedagspresent av dotter Maria.
– När man får en sådan gåva inför flera människor så är det ganska så svårt att backa ur, förklarar Bosse som aldrig sprungit längre än 5 km innan.
– Det var väldigt bra att ha ett mål. Varvet låg dryga halvåret bort i tid från min födelsedag så det fanns liksom inga ursäkter längre.
Han fick hjälp med upplägget av Maria, ett upplägg där de blandade försiktig uppstart med korta sträckor på bara några kilometer i kombination med enkla övningar som stärkte kroppen inför löpningens påfrestningar.
– Man måste inte välja löpning. Beroende på syfte kan promenader vara bra nog, berättar Maria. Det viktiga är att man går tillräckligt fort för att få lite flås. Då är man igång på riktigt.

Mindre risk att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar

…om man styrketränar.

Stor skillnad mot ”bara” promenader.

Att träna är att ge sin hälsa mariginaler

Läkare ordinerar fysisk aktivitet som medicin

Enighet råder bland de som kan

Jag vill också komma igång, hur gör jag?

Hälsoinspiratör Maria Stjernkvist och hennes far, aktiva senioren Bo Stjernkvist, finns på plats på Vårvik för dig/er enligt nedanstående tider för att dela med sig av några enkla tips om hur du kan komma igång och även upprätthålla motivationen.

– Kom och ta en kaffe och tjöta lite, prova att känna på några rörelser om du vill, hälsar Maria. Lika bra att ta på bekväma kläder utomifallatt andan faller på.

Kraftstaden och Vårvik (Trollhättan Exploatering) gillar detta initiativet starkt, att få ut och aktivera människor. Råkar det vara just till Vårvik, extra kul menar VD Anders Torslid.
– Vi vill att alla ska upptäcka Vårvik, och görs det även i syftet att få igång en grupp människor som drabbats extra hårt av Corona så stöttar vi gärna ett sådant initiativ, fortsätter Torslid som sponsrar kaffet första träffen. (Först till kvarn)

– Vill du inte vara med och provköra rörelserna utan bara kolla på så är du välkommen att göra det också. Och vill du hellre kolla på avstånd så är det också möjligt men det finns lite vinning i att vara på hörbart avstånd för att lyssna på oss, det är en del fiffigt vi kommer berätta om. Om inte annat kan du komma för kaffet, säger Maria och flinar.